K používání a měření webu využíváme cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. Další informace

Budoucnost konferencí, kongresů a výstav

Karel Schmiedberger ml. 09.09.2016 Život firmy
Budoucnost konferencí, kongresů a výstav

Píše se září roku 2016 a já trávím poslední 3 dny sedíc za vratkým stolkem na kongresu v Praze. Léto se ještě stále nehodlá vzdát a tak mohu přes den pozorovat teplotní sondu na vystaveném bioreaktoru, jak pozvolna roste směrem vzhůru. Včera jsem byl z této činnosti vytržen skoro neočekávanou událostí - jedna slečna se zastavila u mého stánku a zeptala se, zda-li bych jí nepůjčil nůžky. 

A tak je to den za dnem. Po loňském Laborexpu jsem se zařekl, že firma úzce specializovaná jako je Biotrade, nemá na velkých, obecných výstavách co dělat. A proto jsem se docela rád přihlásil právě na 27. kongres Československé společnosti mikrobiologické, od které jsem si sliboval nápor známých i neznámých zájemců. Statistika však mluví jasně. Za 3 dny ubylo asi 5 kousků katalogů a překvapivě asi 10 mých vizitek. Ty ovšem z nějakého důvodu mizí pouze v době mé nepřítomnosti na stánku. 

Lépe na tom nejsou ani kolegové na ostatních stáncích. Sem tam se nějaký účastník zastaví a krátce hodí řeč, ale zpravidla u stánků nabízející titěrnosti typu špičky, držáky špiček, pouzdra na špičky nebo dokonce i celé pipety. To je vlastně další zvláštnost. Mnoho firem své stánky pojalo tak, že rozloží na stůl prospekty, vytáhnout rolo a mají stánek. Já jsem tiše doufal, že Labfors 5 nebo Celltron s CGQ kolemjdoucí zaujmou, ale ne v takové míře, aby vážili více jak jeden pohled. Asi jsem zaspal dobu. Naproti mě má firma stůl, přes něj modrý ubrus s bílým logem a na ubrusu dva balíčky vizitek. Takhle se to asi dnes dělá.

Rozhodně tento stav nezazlívám organizátorům kongresu. Ono to asi bylo vidět i na zmíněném Laborexpu 2015. Lidé prostě na výstavy nechodí. Návštěvnost stále ještě tak nějak udržují příchozí ze Slovenska, kde tzv. kongresová turistika ještě stále funguje. Pryč jsou ovšem doby o kterých mi vyprávěl táta, kdy jste během výstavy přímo na stánku uzavřeli smlouvy a objednávky s profitem, který celé náklady na výstavu zaplatil. To je ovšem prehistorie a doba prvních INVEXů v Brně. Ovšem nejde pouze o českou kotlinu. Patrný úbytek lidí (a tím pádem i firem) je znát i u německých gigantů jako např. Analytica nebo Achema. 

Budoucnost úplně růžovou nevidím. Dávno jsou pryč lidé se schopností něco objednat na stánku, postupně zmizeli vážní zájemci, kteří se živou prezentací přístroje nechali přesvědčit a navíc postupně vymírají i sběrači propisek. Ti sice zatím ohroženým druhem nejsou, ale určitě jich ubývá. 

Píše se rok 2016 a výstavy, kongresy a jiné formy stánků už prostě nejsou v kurzu. Třeba v jiných odvětvích to potrvá déle a možná ještě někdo uzavře na jakési výstavce dohodu o objednávce, ale budoucnost patří jednoznačně internetu. Vrazit těch cca 25 tis. do AdWords, asi získám více zájemců.