K používání a měření webu využíváme cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. Další informace

Škola smyku

Karel Schmiedberger ml. 12.02.2016 Život firmy
Škola smyku

Škola smyku (oficiální název je kurz bezpečné jízdy) je ve firmách považována za dobrou příležitost k umoření výnosů nějakým nákladem nebo se bere za teambuldingovou akci. My jsme se minulý víkend přesvědčili, že vám také může zachránit život.

S nápadem přišel můj otec. Prý bychom to měli s Pavlem zkusit, protože stále máme relativně nová auta a není na škodu znát, jak se vozidlo může chovat v krizové situaci. Troufám si tvrdi, že své vozítko po 4 letech už trochu znám, ale je pravda, že Pavlův Yeti je sotva v polovině dvouleté záruky. Přibrali jsme do plánu mého staršího bratra, který sice ve firmě už 12 let nepracuje, ale dostal poukázku na kurz k Vánocům, dohodli termín na sobotu 6. února (když vás není 20, nemůžete si moc vybírat) a v den D vyrazili. 

Náš kurz verze "top" se odehrával na polygonu Most. Sraz byl stanoven na 8:45 s tím, že první 2 hodiny bude probíhat teorie. Vrtala ve mě zvědavost, co se na kurzu dozvím. Bude tam něco nového nebo mi řeknou, abych jezdil na sněhu pomalu a kontroval volantem? Nebudu vás napínat a rovnou prozradím, že smysl to určitě má. Nových informací bylo poměrně hodně a navíc lektor nebyl suchar a tak přednáška byla i zábavná. Překvapil mě jeho rozhled - nejenom, že znal význam všech zkratek typu ESP, MSC, ASR, RUR a TŽV, ale byl schopen i z patra říct které auto dovolí vypnout kontrolu trakce a u kterého toto sebevražedné tlačítko schází nebo funguje jako placebo. 

Po obědě jsme dostali vysílačky a vyrazili na okruh a to přímo k nechvalně známé "desce". Zde jsem ztratil veškeré mínění o pernamentním náhonu 4x4, kterým disponovalo Subaru jednoho z účastníků. Nebožák strávil v hodinách více času, než ostatní čekáním, až na ně přijde řada. Naproti tomu pán s "eSkovým" Mercedesem měl snad nad sebou ochrannou ruku, která jeho vozidlo vždy nasměrovala mezi gejzíry vody, které jsme se ve smyku měli vyhnout. 

Jako další test byla jízda po kluzkém povrchu z kopce. V určitý moment bylo nutné prudce sešlápnout brzdu, nepouštět a opět se vyhybat vodním stěnám, které se nořily z vozovky. Někomu to šlo lépe, někomu hůře, ale opět nad námi všemi vyčníval Mercedes S-Klasse. 

Jediná část, kde byl ohromný němec pokořen bylo brždění na mokrém povrchu. Zde naopak vyhrála jednoznačně Fabia v základní výbavě, která ovšem byla značně lehčí a navíc osazena tenkými pneumatikami. 

Kdybych měl jmenovat hlavní informaci, která mi předtím byla neznámá, tak je to asi právě lepší účinnost tenčích pneu na mokré vozovce. Sám instruktor říkal, že lidé zbytečně jedou pomalu a brzdí provoz, když začne sněžit a přitom dnešní auta a gumy jsou pro tyto podmínky dělané (pokud si nenecháte letní, samozřejmě), ale všichni opět rapidně zrychlí v momentě, kdy sníh taje. To je přitom mnohem rizikovější situace i pro nejmodernější auta typu Mercedes. 

Závěrem? Snad jenom krátká videoukázka a doporučení, že to opravdu stojí za to.