K používání a měření webu využíváme cookies. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. Další informace

Kam jdou naše daně?

Karel Schmiedberger ml. 01.07.2016 Život firmy
Kam jdou naše daně?

Téměř 20 let sídlí Biotrade na Praze 6 ve Šlikově ulici. Nyní máme asi o důvod víc zvednout kotvy a odsunout se někam stranou. Praha 6 totiž zavádí modré zóny. Ano, ty samé zóny, co jsme prvně viděli před lety na Praze 1 a Praze 2 a o kterých dnes už víme, že vlastně nic neřeší. 

Zpátky ale k úvodnímu tématu - jak je nakládáno s daněmi, které jsme jako firma odvedli. Za rok 2014 nám vyšla daň ze zisku cca 1,3 mil. Kč. Část těchto peněz dostane vždy město, kde právnická osoba sídlí. V našem případě tedy Praha 6. Osobně jsem měl vždy tuto městskou část velmi rád. Má příjemnou atmosféru a vždy bylo vidět, že se o ní někdo stará. Ať už rozvojem bulváru jako je Bělohorská ulice nebo vánoční výzdobou. Trochu jsem si sice nebyl jistý nutností pokládat na nové tramvajové pruhy kobercový trávník namísto levnějšího setí travnatého porostu, ale bral jsem to tak, že to třeba má nějaký důvod. Tak jako tak jsem měl dobrý pocit, že právě z našeho odvedeného desátku (vlastně jde spíše o dvacátek) bude něco užitečného.

Minulý týden jsem si všiml podivné konstrukce zabetonované do chodníku, skoro přímo před vchodem do naší budovy. Snažil jsem se přijít na to, co by to mohlo být, ale nic kloudného mě nenapadlo díky čtvercovému tvaru a mýtnou bránu jsem zavrhl z důvodu absence podobného jevu na druhé straně chodníku. Tento týden přišla odpověď. Byla to patka pro parkovací automat. 

Parkovací automat na solární pohon v ulici Šlikova na Praze 6

O plánu s modrými zónami jsme tu všichni věděli dávno. Plán se pořád měnil. Jednou měly být jenom na Bělohorské, jindy zase ani tam ne. Občas do toho někdo vymyslel zóny fialové a snad i růžové a někdo jiný to zase vyškrtnul. Osobně zóny považuji za hloupost - na Praze 1 a 2 přinesly užitek rezidentům na několik let, ale dnes už v centru nezaparkujete ani s rezidenční kartou. Problém se prostě odsunul časem o pár let. Nutno říct, že Praha 6 takové problémy zase nemá a zavedení zón je spíše kvůli eskařům (čti dojíždějícím Středočechům), kteří si nechají auto poblíž MHD a pokračují dál autobusem nebo tramvají.

Jenomže i v tomto případě modré zóny jenom odsunují problém. Tentokrát nejen napříč časem, ale také prostorem. Návaly vozů se středočeskou SPZ lze očekávat v dosud klidných uličkách na okraji Prahy 6 a ve vytížených ulicích za pár let stejně nezaparkujeme. Nebylo by lepší peníze využít pro stavbu záchytného parkoviště na periferii? 

Pravdou je, že záchytné parkoviště by totiž bylo užitečné pro návštěvníky a tím i pro občany dané části Prahy, ale moc by nevydělávalo. Aby mělo smysl, cena by musela být někde kolem 10 až 20 Kč za celý den parkování. V opačném případě budou šetřílkové radši parkovat v Divoké Šárce mezi stromy a auto krýt větvemi a listím. Naproti tomu, parkovací automat na obrázku výše je vybaven čtečkou bezkontaktních karet a pro klid v duši ekologa předstírá, že je napájen sluncem. Nedá nikomu vůbec nic, ale vezme si 40 korun na 1 hodinu stání vozidla. Samozřejmě, že za tu cenu vám nikdo nebude auto hlídat (ani dálkově) nebo už vůbec nejde o poplatek za možnost zaparkovat.

Mapa parkování okolo ulice Šlikova - Břevnov

Aby toho nebylo málo, tak jsme "vyhráli" osamocený úsek fialové zóny - tedy té placené automatem. Modrá karta nás (firmu) bude stát Kč 12.000,-- / rok za 1. vozidlo a Kč 24.000,-- / rok za vozidlo druhé. Bohužel, v naší ulici s ní moc nepochodíme, protože zrovna tento úsek Šlikovy ulice je vyhrazen pro fialovou zónu, jak je patrně z obrázku výše. Proč? To opravdu netuším. V tomto úseku je jedna hospoda IV. kategorie a jedna výdejna rozvozu pizzy. Není tu ani obchod, kam by si člověk mohl na chvíli odskočit a zase jet.

Pro zajímavost přikládám mapu parkovacích zón v PDF pod článkem níže. Pro jeho provedení a velikost doporučuji spíše stáhnout na disk a otevřít prohlížečem PDF.

Dokumenty

Projekt-organizace-dopravy-v-klidu-–-ZPS-Praha-6

Projekt-organizace-dopravy-v-klidu-–-ZPS-Praha-6.pdf

(stáhnout/zobrazit on-line)