10 let! Je to vůbec možné? (1. část)

Karel Schmiedberger ml. 14.09.2014 Život firmy
10 let! Je to vůbec možné? (1. část)

S koncem léta 2004 skončil i můj bezstarostný život. Už žádné omluvenky, žádné volné nebo odpadající hodiny, ale pouze povinná pracovní doba od devíti do tří a jednou měsíčně 15 tisíc hrubého. Zvlášností byla i moje pozice, na kterou jsem nastoupil. Šlo spíše o podporu prodeje, jelikož se nedalo mluvit o obchodním zastupování. 

Biotrade tehdy čítal cca 9 zaměstnanců. Z toho 2 servisní technici, 3 obchodní zástupci, asistentka obchodního oddělení, sekretářka, zástupce ředitele a můj táta - ředitel. Já jsem figuroval trochu v roli webmastera, trochu v roli grafika a trochu v roli holky pro všechno (překládání letáků, lepení obálek nebo úklid skladu). Tvorba webu byl můj koníček a možná i proto jsem musel tehdy vytrpět požadavky typu "Potřebujeme, aby to byl velký červený banner a nejlíp aby blikal." Tehdejší obchodní zástupci byly dvě dámy s titulem z VŠCHT - výborný předpoklad pro znalost technologie a postupů, ale už značně horší pro pochopení, že 25 MB obrázek se e-mailem neposílá. Já byl pak ten, kdo měl za úkol z velkého udělat malý, ale tak aby jej bylo možné maximálně zvětšit. 

Po vytvoření webu, několika akčních prospektů a uklizení skladu jsem byl povýšen na novou úroveň - obchodní referent. Tehdy Biotrade prodával vše, od analyzátorů až po ultrazvukové čističky, ale nikde nebylo zcela jasně dáno co má kdo na starost. O to vtipnější bylo pozorovat tehdejší audit ISO 9001, kdy se dva "obchoďáci" málem pohádali o to, kdo obhospodařuje kterou část republiky. 

Z rozhodnutí vyšší moci (otce a jeho kolegy) na mě padla odpovědnost za lyofilizátory a fermentory. "Co to je?" - zněla moje reakce a nějak jsem netušil, jestli je to dobře nebo špatně. Bylo to dobře. Ostatní obchodní zástupci si ulevili, že ředitelův synek neslízne smetanu v podobě produktů JP Selecta (činila nejvyšší část tehdejšího obratu) a mně se otevřely nové obzory. Zpětně musím poděkovat i prof. Krumphanzlovi, který si ve svém důchodovém věku našel týden co týden čas, aby mi hodinu naléval do hlavy vědomosti, které se zrovna na obchodní akademii neučí. 

Pipety CAPP a vortexy JP Selecta jsou snadno prodejné produkty. Jejich nevýhoda je, že když jich neprodáte vagón měsíčně, tak se neuživíte. To a také nově zavedený způsob ohodnocení za podané výkony byly příčinami postupného odchodu několika zaměstnanců z řad obchodního oddělení. Během několika let pár lidí přišlo a asi stejně jich odešlo, až do momentu, kdy jsem na obchodním zůstal služebně nejstarší a stal se něčím, co by šlo nazvat vedoucí obchodního oddělení. 

 

Informace o cookies na této stránce

Rádi bychom používali cookies. Umožní nám získat přehled o návštěvnosti webu, lépe cílit reklamu a vylepšovat naše služby.

Více informací

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Používání souborů cookie si můžete vybrat, jak je popsáno níže. Vaše preference mohou být kdykoli změněny.